
Case study 5 

The BBC and the Conservative British Government during the Falklands 

conflict and a similar incident in Iraq 

The BBC was criticised during the Falklands conflict in the early 1980s for 

referring to ‘the British’ rather than to ‘our’ forces. Apparently, stating an 

obvious and fairly neutral ‘fact’ was not enough for some. The implication of 

‘our’ troops is tacit support and consensus that they are somehow 

automatically ‘right’. This emotional attitude to war reporting—the expected 

loyalty—was a hangover from the days of ‘Imperial’ England, the patriotic 

coverage of World War II, and the nationalist sentiment whipped up around 

the Suez conflict of 1956 (Harris 1983). During the Falklands conflict, the BBC 

felt that ‘our troops’ would become ‘our ships’ and then ‘our policy’, implying 

that the BBC was in agreement with Government decisions in the conflict, 

thus giving them more credibility with the public. In its defence, the BBC 

claimed that the Falklands conflict didn’t constitute an all-out war, therefore 

reinforcing its claims to be offering balanced coverage. The Falklands conflict 

arose between Britain and Argentina over the disputed Falkland Islands in the 

south Atlantic. 

The British Government heavily censored news reports from the Falklands 

and made it very difficult for television to get pictures of the conflict. It then 

attacked the BBC over its coverage. Conservative Member of Parliament 

John Page described the BBC quoting statements by Argentinian leaders 

about the fighting and attempts to broker diplomatic solutions as ‘almost 

treasonable’ (UPI 1982a). The ‘treason’ charge was levelled at BBC television 

anchor Peter Snow for using the phrases ‘if we believe the British’ and ‘the 

only damage Britain admitted’ during one program (Associated Press 1982). 

Another Conservative Member of Parliament, Robert Adley, formally 

complained to the BBC for showing funerals of Argentinian soldiers, 

describing the story as ‘insulting propaganda’ (UPI 1982b). The BBC’s 

chairman at the time, George Howard, said BBC news reports were credible 

around the world because the publicly funded but independently run 

corporation had a reputation for ‘telling the truth, however unpalatable’. ‘I 



suppose it is inevitable that when bad news is reported the messenger will get 

the blame,’ he added (UPI 1982b). Prime Minister Margaret Thatcher had told 

the House of Commons a couple of days earlier that: ‘The case for our British 

forces is not being put over fully and effectively’ by the British Press (UPI 

1982b). For good measure the ‘Iron Lady’ added: ‘There are times when it 

seems that we and the Argentinians are being treated almost as equals and 

almost on a neutral basis’ (Ross 1982). The American media was smarting 

because neither Argentina nor Britain would allow ‘foreign journalists’ (for that 

read the big American TV networks) into the combat zone (Rothenberg 1982). 

The low point for the BBC came when a British military leader, Colonel 

Herbert H. Jones, who later died in the conflict, threatened to sue the BBC for 

‘manslaughter’ for allegedly reporting details of an imminent attack on an 

Argentinian position at Goose Green. A Sunday Times report claimed Col. 

Jones’s anger stemmed from a BBC report of a statement by Defence 

Minister John Nott in the House of Commons that the attack was imminent. 

Because of the report, Argentinian reinforcements were sent to bolster forces 

at Goose Green. But a BBC radio reporter with the British task force denied 

the claim that Col. Jones had made any such threat (UPI 1982c).   

A similar incident arose during the conflict in Iraq in 2004 when the British 

Chief of Defence Staff, General Michael Walker said that news reports about 

the redeployment of the famous Black Watch regiment made it ‘easier’ for 

insurgents to stage attacks, a claim dismissed by the British National Union of 

Journalists as ‘absurd’ ("Journalists deny reports put UK troops at risk," 2004).  

The regiment had come under regular attack from roadside explosive devices, 

mortars, grenades and small arms.  In the first month of their mission at Camp 

Dogwood near Baghdad four soldiers had been killed by bombs ("Journalists 

deny reports put UK troops at risk," 2004).   

Issues and questions raised by case study 5 

1 What do you think of the BBC’s contention that the Falklands conflict 

wasn’t technically a war, only a ‘conflict’ and therefore it should be more 

balanced in its coverage? 



2 Is there really any difference in terms of ethical decisions that need to be 

made? 

3 Is it, in your opinion, ethically wrong to report what the ‘other side’ is 

saying? Could it be morally wrong, and yet not ethically wrong? 

4 What about the terminology ‘if we believe the British’ and ‘the only 

damage Britain admitted’? It’s certainly emotive, but is it also tinged with 

disbelief? 

5 Is this a case of the politicians trying to ‘kill the messenger’? 

6 Wouldn’t the media take some comfort from Margaret Thatcher’s 

comment that it was treating both sides as equals? Isn’t that balanced 

reporting? 

7 How would you feel if the military accused you of reporting that maybe 

helped ‘the enemy’ kill your own country’s troops? 

8 In this day of satellite links and Internet web sites, how could you prevent 

such a thing happening? 

9 It would be cold comfort, would it not, that the Colonel’s alleged 

accusation was later discredited by one of your colleagues? 

10 Do you agree with Britain’s NUJ that it’s absurd to suggest news reports 

would help insurgents target coalition troops? 

Bibliography: 

Associated Press. 1982. ‘Row Erupts Over British Media Coverage of 
Falklands Crisis’ (PM cycle), 8 May 1982 [cited July 10 2003]. 
Harris, R. 1983. Gotcha! The Media, the Government and the Falklands 
Crisis. London: Faber & Faber. 
Ross, Jay. 1982. ‘Warfare on Fleet Street: Some Media Accused of Lacking 
Patriotism.’ The Washington Post, 9 May, A20. 
Rothenberg, Fred. ‘British Accent to Networks’ Falklands Coverage’ (PM 
cycle). Associated Press, 4 June 1982. 
Journalists deny reports put UK troops at risk. (2004, December 11). 

Retrieved December 12, 2004, from 
http://www.abc.net.au/news/newsitems/200412/s1262802.htm 

UPI. 1982a. Our Job is to Report Events (AM cycle) [News Wire], 9 May 1982 
[cited]. 
——.1982b. British Press Debate Truth and Treason in Falklands Coverage 
(PM cycle), 10 May 1982 [cited]. 
——. 1982c. Reporter Denies Slain Commander Threatened Suit (AM cycle), 
6 June 1982 [cited]. 


