
Case study 2 

The Murdoch papers and the 1975 ‘dismissal’ election  

Politicians call it bias against them, proprietors see it as their God-given right, 

editors see it as keeping their readers informed, the public tends not to be 

able to join the dots together—but get some political journalists together over 

a drink or three and they’ll all have stories about interference in their reporting 

by their media masters. The classic case in Australia was the actions of 

Rupert Murdoch in the 1975 federal election that followed the dismissal by the 

Governor-General, the late John Kerr, of the Whitlam Labor Government.  

Murdoch and his media outlets had supported Whitlam in the 1972 ‘It’s Time’ 

election, Murdoch apparently donating more than $74,000 (a tidy sum in those 

days) to the ALP campaign (McQueen 1977). On the twentieth anniversary of 

the 1975 dismissal, Murdoch is also quoted as saying, with some apparent 

glee, that reports of his involvement ‘only tell half the story’ (Wright 1995). 

Murdoch’s overt interference in the 1975 campaign was so bad that reporters 

on the Australian went on strike in protest and seventy-five of them wrote to 

their boss calling the newspaper ‘a propaganda sheet’ and saying it had 

become ‘a laughing stock’ (Wright 1995). ‘You literally could not get a 

favourable word about Whitlam in the paper. Copy would be cut, lines would 

be left out,’ one former Australian journalist told Wright (1995). Alan Yates 

was a third-year cadet on the Daily Mirror and recalls the dismissal ‘shocked 

the entire newsroom’. Yates was on the AJA House Committee and says that 

while Murdoch was not necessarily in the newsroom, ‘his editors and his 

chiefs of staff were certainly involved in day-to-day selection of editorial 

content’. Alan Yates has said that he felt powerless as a ‘junior reporter’, but 

remembered his copy being altered to favour the Liberal Party’s viewpoint: 

When questioning the chiefs of staff and chief sub-editor about this I was 

clearly told that that was the editorial line, the editorial people had thought that 

it was a stronger angle. Therefore I was left not too many options to go.  

Hirst 1997a 

Respected long-time political journalist Peter Bowers claims that when 

Malcolm Fraser offered former Murdoch employee John Menadue the post of 

Australian ambassador in Japan in late 1976, it meant more than the fulfilment 



of a long-time interest in Japan. To Menadue the offer was ‘the clincher’, the 

proof that his old boss Rupert Murdoch ‘had played an inside political role in 

the dismissal of the Whitlam Government in 1975’ (Bowers 1995). Bowers 

quotes Menadue as saying: ‘Dangerous then (1975), more dangerous now. 

America and Britain may be able to accommodate him but our country is too 

small to live comfortably with an interventionist the size of Rupert Murdoch’. 

Another long-time political journalist Alan Ramsay (1999) once noted that 

‘throughout 1975 Murdoch was as interfering in his newspapers’ pursuit of the 

Whitlam Government’s destruction as he had been in its election’.  

However, not all journalists were necessarily against what Murdoch did to 

support Malcolm Fraser in 1975. David Barnett has worked in and around the 

federal press gallery for most of his career in journalism and in November 

1975 he was on Malcolm Fraser’s staff. He remembers initially being 

impressed with Whitlam after 1972 and generally going along with the majority 

in the Gallery who welcomed the Labor Government. However, Barnett’s 

mood changed dramatically over the three years of Whitlam’s term as Prime 

Minister:  

As it became more and more obvious that these people had no idea of what 

they were doing and that the country was going down the drain, I moved my 

position from one of support for Gough, to the conviction that really as an 

Australian citizen I should do all I could to try and get rid of him.  

Hirst 1997b. 

The dismissal of the Whitlam Government in November 1975 certainly 

created one of the longest, deepest and widest fault lines in Australian 

journalism. Journalistic friendships that broke over that issue have not been 

mended, despite the two main protagonists, Gough Whitlam and Malcolm 

Fraser, having reconciled many years ago. One person who Whitlam has still 

not forgiven is the Governor-General who sacked him, Sir John Kerr. 

Whitlam’s booming voice will ring forever from recordings, even when his 

immortal words are erased from living memory: ‘Well may we say “God save 

the Queen”, for nothing can save the Governor-General.’ In his regular 

column in Thursday’s media section of The Australian at the time of the 30th 

anniversary of the dismissal in 2005, Mark Day, who at the time editor of the 



Sydney Daily Mirror, recalled they had a special edition on the streets within 

half an hour of hearing of Whitlam’s dismissal. That evening Rupert went to 

his office and suggested they carry an editorial the next day saying ‘More in 

sorrow than in anger, Gough’s got to go’ (Day, 2005).  Day drafted 500 words 

around the theme, sent it to Rupert for approval, and it came back with only 

one word changed. The editorial inflamed some elements at a public protest 

in Sydney the day after, and hundreds of angry protesters marched on the 

Mirror building in Sydney to vent their anger (Day, 2005).   

Issues and questions raised by case study 2 

1 Does the proprietor of a newspaper, magazine, radio, or television station 

have the absolute right to dictate editorial policy? 

2 Would you have joined the strike against Murdoch’s interventions at the 

Australian in November 1975? 

3 How do you feel about reporters moving freely between journalism and 

jobs with political parties or lobby groups? 

4 Did Alan Yates have the right to feel aggrieved when his copy was 

changed? 

5 What do you think of David Barnett’s decision to throw his support behind 

Malcolm Fraser? 

6 What is the role of political reporting in Australia today? 

7 How could it be different? 

 

Bibliography:  
Bowers, Peter. 1995. ‘Revealed: Murdoch’s Role in 1975.’ The Sydney 
Morning Herald, 4 November, 1. 
Day, M. (2005, November 3). No dismissing the burning power of words in 

Gough's day. The Australian, p. 20. 
Hirst, Martin. 1997a. Where were you on November 11? Interview with Alan 
Yates. 
——. 1997b. Where were you on November 11? Interview with David Barnett. 
McQueen, Humphrey. 1977. Australia’s Media Monopolies. Melbourne: 
Widescope. 
Ramsay, Alan. 1999. ‘Sparring with Citizen Murdoch.’ The Sydney Morning 
Herald, 6 November, 49. 
Wright, Tony. 1995a. ‘On the Wrong Side of Rupert.’ The Sydney Morning 
Herald, 13 October, 23. 
 


